fbpx

Generációváltás: vállalatirányítási modell – Corvinus CFB konferencia

A Corvinus egyetem égisze alatt működő Családi Vállalkozás Központ ismét megrendezte az évi konferenciáját, ezúttal online formátumban. Összeírtam a legérdekesebb gondolatokat az izgalmas, egynapos konferenciáról, amelyek szorosan kapcsolódnak a generációváltás témaköréhez.

Generációváltás: sokadik generációs vállalatok irányítása

123 éves fennállása alatt a Klett család által tulajdonolt, oktatással és kapcsolódó tevékenységekkel foglalkozó vállalkozás folyamatosan növekedett és számtalan generációváltást élt meg. A család megtanulta egy szofisztikált vállalatirányítási modell mentén irányítani a vállalatot. 

 

Egy második generációs vállalat esetében már előállhat olyan helyzet, ahol testvéreknek meg kell tudniuk állapodni a vállalkozás irányításáról. Amennyiben mind a ketten aktívak a cégben, nagyon pontosan kell a feladatokat, szerepeket definiálni. Esetleg egy olyan cégkultúrában, amelyik az alapító egyszemélyes működéséhez alkalmazkodott akár évtizedeken át. 

 

A következő generáció pedig könnyen hozhat olyan helyzetet, ahol a cégben tulajdonos az alapító, két gyermeke és azok gyerekeik is kaptak már tulajdonrészt. Minden további generációváltás, cégutódlás tovább növeli a tulajdonosok számát. 

Hogyan egyezteti egymással a stratrégiai-operatív kérdéseket 5-9 tulajdonos? És pár évtizeddel később akár 20 tulajdonos? Hogyan hat ez a generációváltás folyamatára?

A részvénytársaságok szolgálnak a sokadik generációs vállalatirányítási modellekhez mintának. Nyilván számtalan eltérés is van, de a cél ugyanaz: nagyszámú tulajdonos akaratának, céljainak végrehajtatása a cég vezetőjével. A rendszer néha a második, gyakrabban a harmadik generációnál esedékes. Éppen ezért már a második generáció tagjainak érdemes foglalkozni a témával. 

 

Itthon nagyon kevés olyan családi vállalkozás van, ahol már aktuális kérdés a harmadik generáció vagy sok rokon tulajdonos együttműködése vállalatirányítási kérdésekben. Jellemző a vagyonkezelő kft. létrehozása a tényleges tevékenységet végző társaság felett, vagy a következő generáció jelzésértékű tulajdonosként való megjelenése. Mi az elkövetkezendő 10-15 évben tanuljuk majd meg, hogyan kell sok rokon tulajdonosnak együttműködnie, vezetőket kiválasztania, felelősséget delegálni szakértők felé, családtagok alkalmasságát vizsgálni, sikeres generációváltást menedzselni.

szervezeti ábra részvénytársaság